On The Road With The Belgian Santa Claus! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu On The Road With The Belgian Santa Claus! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu

On The Road With The Belgian Santa Claus!

Door: S. Avonds

Blijf op de hoogte en volg Sofie

29 Januari 2014 | Sri Lanka, Sri Lanka

Zaterdag 25januari 2014,

“Busy schedule”, zo lijkt het wel, gewoon, nog geen ‘tijd’ gehad om even een vervolg te schrijven.. Om het beter te omschrijven, nog geen geschikt ‘vrij moment’ gehad.
Ook al reis je op jezelf, alleen ben je nooit! Soms moet je jezelf terugtrekken in je room om even op je plekje te zijn, en dan nog…

Maar goed, voor ik de filosofische kant helemaal opga, ga ik even terug waar ik gebleven was..
Santa Claus was comming!! Jep, hij is aangekomen met vele lekkere en leuke geschenkjes uit België! De reparateur, traiteur en facteur kon ook wel gezegd worden ☺, m.a.w., mijn maateke Sfen op bezoek voor 2 weekjes!! En wat voor twee weken!

Bij zijn aankomst op 24december direct een drankje gaan doen zodat hij de beach by night al kon zien. Met Kerst werden we beide, samen met Ross den Aussie, uitgenodigd voor een Kerst-ontbijt bij Dunstan thuis. Mijn mond viel open toen er voor ieder van ons cadeautjes voorzien waren.. waaw…zo lief, en dit ook voor iemand die ze nog helemaal niet kennen.

Dezelfde dag nog een scooter gehuurd en de omgeving alvast met een ‘korte’ trip gaan verkennen..net voor donker waren we terug en hadden er al bijna 100km opzitten.

Tijdens een strandwandeling de dag erop, maakte ik kennis met wat local kids.., nog geen 2 minuten later stond heel de family op de beach, en 10 minuten later zaten we met zijn allen bij hen thuis tee te drinken. En jawel, diezelfde avond waren we weer aan hun tafel voor een mega lekker uitgebreide typische Sri Lankaanse rice & curry dinner, mjammmieee!!

Op 27 december vertrokken we ’s morgen tegen 7u richting Tissamana, zo’n 200km hier vandaag met de scooter natuurlijk. Na 5 uur prachtige dingen overal gezien te hebben kwamen we ter plekke. Slaapplaatske geregeld en dan op Jeep-jacht voor de dag nadien Safari in het Yala National Park. Ze zullen ons daar nog zo snel niet vergeten zijn met heel dit jeep-affaire gedoe!! Djeezes!!

Na 10-tallen peacock’s (pauwen), een bende olifanten, vogels, varanen, apen, etc., kon ons geluk niet op en zagen we van ver ‘er 1tje hangen’ in de boom; een luipaard!! Bingo!!

’s Namiddags namen we koers richting Ella, waar we weer bij zulke lieve mensen terecht zijn gekomen; een superlief vrouwtje met haar ‘Badmuts’-man.. ☺
S avonds genoten we 2uur lang van een typische ayurvedische full-body treatment in het dorp. Little Adam’s Peak was de volgende ochtend op onze lijst, gevolgd door een bezoek aan Lipton’s Seat. Was me dit ook weer een super bijzondere plek; een lange weg door de theeplantages om dan aan een ‘normaal gezien adembenemend’ uitzicht te komen.. Inderdaad, normaal gezien zou het zo geweest zijn, maar waren net iets te laat waardoor de mist het hele plaatje bedekte. Maar toch, we vonden het hoe dan ook zeker en vast de moeite.

Na twee nachten in Ella scooterden we ’s morgens weg richting World’s End, gelegen in het Hotton Nationaal Park. Deze keer waren we er net op tijd bij, en konden we genieten van ‘het einde van de wereld’, prachtig dit ook weer. Nog geen 10 minuten later was the show over en was heel de plek omgetoverd tot een wolkenpartij. Wij blij blij!!
Tegen 13u terug koers naar Hikkaduwa waar we tegen 20u aankwamen nog zwarter dan zwart; dit door de uitlaatgassen en de eindeloze wegenwerken op de trip… Gezond is ook anders!

Op tijd voor Oud en Nieuw.. Maar veel kan ik er niet over zeggen aangezien ik er ook nimmer zoveel van weet.. ;-)

2 januari vertrokken we op onze nieuwe trip! Deze keer namen we de scooter gewoon mee op de trein! Maar het werd toch iets ingewikkelder bij het vertrek dan we gedacht hadden; petrol en batterij moesten eruit.. Begint maar als ge daar staat! Alles is mogelijk in Sri Lanka en al snel kwamen enkele locals ons helpen en de petrol, die verdween als de bliksem.

Kurunegala, de plaats waar we af waren gestapt met veel bezien van heel de trein. Scooter die nimmer wilde starten als gevolg… Plaatselijke garage binnengegaan waar niemand Engels kon, maar na twee uur was de scooter weer draaiende! Wij weer blij blij!! Betalen, nee hoor; moesten mee naar hun backyard en daar werden de kokosnoten voor ons ogen van den boom gehaald. Kregen er zelfs nog twee mee voor onze trip.

S avonds tegen 20u aangekomen in Sigirya… Veel was er niet te zien.. Slaapplaats gevonden en de volgende dag bezoekje aan deze heel toeristische plek! Wel de moeite dat rotske beklimmen…

Aangezien wij 100 maal sneller zijn dan normale toeristen, bezochten we in de namiddag the ancient City of Polonnaruwa. Daar kan je gewoon met je scooter doorheen crossen, Beekse Bergen!

In de late namiddag naar Dambulla om daar te overnachten en de volgende dag de Golden Cave Tempels te bezoeken. Tegen 10u dan weer verder naar Pinawalla; bekend om het olifanten weeshuis..maar ook weer zoooo toeristisch..

’s Avond naar back naar Kurunegala om daar ’s morgen de trein terug te nemen naar Hikkaduwa.. Deze keer ging het iets vlotter; we hadden al ervaring!!

Vanuit mijn homebase maakten we nog wat tripjes naar Mirissa en Unawatuna; twee mooie stranden enkele jaren geleden maar nu ook weer zwaar uitgebouwd en overspoeld door toeristen.
Snorkelen met schildpadden en 100de vissen aan het reef in Hikkaduwa was ook weer prachtig!

Op 8 januari zette de Kerstman zijn koers terug richting het koude Noorden, België.
En ik..ik zat weer terug alleen! Haha, neewel, want alleen ben je hier nooit!!

Alice een Engelse die ik heb leren kennen, zat in Gurubabila, net achter Midigama, vlak aan de Plantation Surfspot.. Een weekje heb ik haar gaan opzoeken en dar wat gesurft. Zoals ik al zei, het surfen gaat me niet zo goed af door die pinnen in mijn elleboog. Toch hier op deze spot had ik er minder last van… Heel bizarre! Het surfen ging ineens weer zonder pijn! Me happy!!

Na een weekje te hebben genoten van een voortuin aan het strand met koeien en verschillende uitstapjes gedaan, waaronder 2 keer whale watching van de verniet :-)! :-), gingen we samen terug naar Hikkaduwa waar ik nu nog steeds zit. Alice is ondertussen weer terug zuid en komt binnenkort weer terug als ik zelf ook weer terug ben.

Jep, de volgende trip staat op het programma!! Even een uitstapje van twee weken naar Maleisië!! Ik kijk er enorm naar uit!! Bij aankomst morgen, donderdag 30 januari, zou daar mijn maateke Steven op me staan te wachten… Ben benieuwd!!! 3 jaar geleden waren we samen op trip ook weer in Azië.. Een ander land, andere mensen, andere cultuur, andere lekkere hapjes, etc… mmmmm!!! Leuk leuk leuk!!!

Volgende keer dus meer hierover… A Holiday in A Holiday..not that bad!!

Liefs,
Sofie

Ps; foto’s zullen er nog wel is aankomen…

• 29 Januari 2014 - 07:20

Cédric Smedts:

Hoi Fieke,
    Wanneer terug in het land? Moeten toch nog is dringend bijpraten he! Laat je ne keer iets weten ? Groetjes,c edric x

• 13 Februari 2014 - 16:45

Martine En Guido:

Hallo Sofie,

Bij ons komen vele mooie herinneringen boven bij het lezen van namen als Ella, Sigirya, Polonnaruwa. We zijn twee keer in Sri Lanka geweest. Dat is al lang geleden maar er zal waarschijnlijk nog niet zoveel veranderd zijn. Ondertussen zijn wij op 25 december voor de derde keer oma en opa geworden van Torin, een flink kerstmanneke van ons dochter. We genieten nog volop van hun verblijf in België. Eind maart vertrekken ze terug naar Panama: het zal ons raar doen. Geniet nog maar van je reis en surf waar je kan ! Groetjes van Martine en Guido.