Een glimlach van trots met 'n traan van afscheid.. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu Een glimlach van trots met 'n traan van afscheid.. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu

Een glimlach van trots met 'n traan van afscheid..

Door: Sofie Avonds

Blijf op de hoogte en volg Sofie

09 Januari 2013 | Costa Rica, San José

Om met de deur in huis te vallen; Mijn up-to-date verhaal hieronder de lijn, had ik drie dagen geleden moeten posten...
Momenteel ben ik op terugweg, vervroegd, van Panama terug naar Costa Rica..

Gisteren, 7 januari,  is mijn 100-jarige bompa jammer genoeg overleden.. Zo machteloos sta je dan aan de andere kant van de oceaan.. Een geregel a la minute door mijn pa die er voor gezorgd heeft dat ik even naar huis kan vliegen. Merci paps!!

Vannacht een nachtje slapen in san jose en morgen de bus om 5.30u nr Nosara.  
Donderdag vlieg ik terug naar huis..vrijdagmorgen terug in België.
Zaterdag de begrafenis.. Dinsdag terug naar Costa Rica.

Het einde van het leven komt nooit op het gepaste moment.. 100-jaar heeft mijn bompa mogen leven en daar ben ik serieus trots op!! Ik zal hem missen, maar ben er zeker van dat hij weer bij mijn lieve bomma is, en die twee, samen met mijn andere grootouders, zullen altijd voor me blijven schitteren waar dan ook..
Xxx For always in my heart xxx

---------------------------------

On a holiday in my holiday!!

Eerst en vooral aan iedereen die dit leest, een super happy lovely leuk gezellig n stressless 2013 gewenst.  Maak er iets moois van, maar dit zou je altijd al moeten doen!

Hier was de overgang van oud naar nieuw een supergezellig!!
Ik was weer uitgenodigd, net zoals met kerst, bij de Belgjes in playa Pelada. Niek kwam me tegen 16u ophalen met zijn motto, want 17u was het in België nieuwjaar en moesten we toch op tijd zijn om al te toosten op jullie daar :-) .

Ik stond versteld van hoe prachtig ze hun tuin hadden ingericht; lounge hoek, fakkels, kaarsen, dj hoek, surfdecoratie, kleurtjes overal,... Echt waaaw, n klein tropical fiesta paradijsje.
2 flessen guarro had ik bij..voor 'nadien'. Begonnen we met Gwenny's vers gemaakte mojito's... Gevolgd door haar heerlijke tonijnceviche, met nadien varkenshaasje, puré en een hooo zo lekkere champignonsausje... Dit werd doorgespoeld met n fris Chileens wit wijntje..
Onze buik lieten we zakken door n ingeproviseerde dance party op ne vierkante meter oranje plastik!! Man man, gelachen dat we hebben...

Tegen n uurtje of..??..kschat 1?, zijn we afgezakt naar de playa.. Normaal n 10minuten wandelen, maar fietje deed er n uur over..tja, khad het blijkbaar wat moeilijk om over de speedbumps te geraken..
Niek had me letterlijk en figuurlijk op sleeptouw genomen.. Khad hem op voorhand verwittigd dat n touw mss wel handig zou zijn, dan konden ze me niet verliezen.. :-)

De volgende dag werd ik tegen 8u wakker..kwilde het water in om n beetje te bekomen van de avond. Toch..mijn staartbeentje deed enorm pijn..naar het schijnt was ik uitgegleden op de zandweg en pal achterover gegaan...euhhhh..
Bovendien net voor ik wilde gaan surfen, stootte ik mijn elleboog nog is serieus waardoor ik n half uur terug moest gaan liggen..pfff..mottig dat ik was..vd avond of de impact?!

Uiteindelijk deed het peddelen enorm veel pijn en heb ik me maar laten aanspoelen tot op het zand.. Tleek precies op n scene zoals Tom Hanks in de film Lost geloof ik, waar hij ook aanspoelt na n vliegtuigcrash...

Anyway..mijn energie was ver te vinden die 1e januari.. Toch beetje bij beetje kwam het in de namiddag wer terug dr n bezoekje ad belgen waar er ineens weer n nieuwjaarsreceptie plaats vond... Mja... Uiteindelijk bleef  het aan de rustige kant, na de sunset ben ik weer terug naar guioness gewandeld, lekkere sla gemaakt en 8u ogen dicht...

2januari was ik weer de oude Fie! Bruisend van energie ging ik weer meteen aan de slag; 
Surfen, surflesjes geven (jaja, mijnen business loopt goed) een yoga-klasje bijwonen,..., lekker genieten van de dingen, heerlijk toch!

En de tijd die vliegt hier weer! De fiestas van Ostional zijn ook weer voorbij, maar we waren van de partij!! Met mijn lieve Belgjes er naartoe gebromd met véél stof op de wegen, maar met n cervaza nadien konden we er weer tegen. De bullfight daar was echt hilaaarisch!! De Ketnet stond natuurlijk in de ring..oog in oog met de stier, en pintje id hand offcourse :-).
21-24 januari is het in Nosara te doen, wordt weer stuff voor n verhaal!!

Ondertussen ook weer zo'n leuke interessante mensen leren kennen in de '4you hostal'.. Koppels,singels, het maakt niet uit, één voor één allemaal mensen met zin voor het leven. Wat magische plek! 

Mijn dagen zijn hier dikwijls serieus gevuld, daarom werd het tijd om even n verlofje in mijn verlofje te nemen!!

Een weekje er tussenuit; Bocas Del Toro, here I come!!

Ter plaatse heb ik afgesproken met Gabriel, een Braziliaanse vriend van me die ik drie jaar geleden heb ontmoet in Sumbawa, Indonesië.. Gho, ook weer n enorme mooie tijd was het daar!
Vorig jaar heb ik hem nog gezien op zijn laatste avond, toen bracht hij me nog snel n flits-bezoek alvorens nr de luchthaven te gaan..

We hebben afgesproken in het Gran Kahuna Beach hostel op isla Carenero.. Vamos a ver, want een reservatie was niet mogelijk..dus hebben we n plan A, plan B, en zelfs n plan C.. Maw, het komt allemaal goed!!

Momenteel (4januari) zit ik in de bus, onderweg naar de grensovergang met Panama..  Que aventura!! 

Mijn eerste idee was vliegen vanuit Nosara, maar dit uitstapje kwam neer op 900$..no gracias!  Dan maar op low-budget adventure!!
Gisteren 12.30u de nosara - san jose bus genomen (5000colones+2000 vr surfboard..)..20u aangekomen bij Casa Leon (taxi 1000colones, slapen 7500)..
Taxi (1500 c) nr hotel cocori (daar vertrekt de bocatoreños bus 9u 7000 colones, is tegenover de nosara terminal).

Inderdaad..aventura..heb het nog maar net gezegd en 'ja lap, patat'! Een raar geluid en plots stonden we stil...tussen de kilometers lange bananeplantages van Chiquita, Dole en Del Monte.. Man man, van pura vida gesproken. Al verschillende malen hebben ze geprobeerd eraan te sleutelen..volgens mij is de versnellingsbak naar de bom! En wa doen we dan? Nagels knippen!! :-)
Na 2uur wachten kwam er een schoolbus ons ophalen!! Jihoooeee!! Iedereen happy en nog happier toen er muziek door de boxen ging!
Ne macho tico naast mij zorgde voor entertaiment en bracht iedereen aan het zingen!! Man man, wat was me dat eigenlijk toch weer zo spontaan leuk! En wat bleek..de man was n douanier aan de frontera..zo grappig!!

En voila, zo zie ik maar weer wat er op mijn pad komt!!! :-)


Toch..eergisteren ( 2januari) te horen gekregen dat mijn bompa niet aan de goede kant is...de lieve man is afgelopen oktober 100 jaar geworden!! Zo trots ben ik er op!! 100 jaar...2wereldoorlogen,.., wat een leven..
Hopelijk kan hij nog even mee en gaat het snel weer beter met hem..
Ik denk aan jullie daar thuis xxxx


Happy life,
Sofie
xxx

Ps; nog eens bedankt voor jullie reactie's en ook nieuwjaars-smsjes (waar ik nt iedereen op kan antwrden..)!

..ondertussen ben ik aangekomen op Bocas..al meteen heb ik weer een apart verhaal.. Maar dit is voor de volgende keer... :-)


En ineens dan maar het vervolg;


Bocas del toro!!

In mijn vorig verslag, on the road to Bocas del toro, Panama, had ik het nog over de macho tico die naast me in de bus zat, voor entertainment zorgde, en uiteindelijk douanier was...

Stempel voor Salida costa rica check, houten wiggelwaggel bruggetje overwandelen en aan de overkant is la entrada de Panama!  Enkele jaren geleden was ik hier ook, 't voelde net aan zoals toen! Memories..waaaw!

Twas ook zo grappig toen ik de brug aan het overwandelen was en plots 'heeee Sofiaaaa' hoorde... Twas de macho man van naast me in de bus, die zich beneden bevond in een houten barrakske, bloot bovenlijf en van ver vielen zijn stralend witte tanden op. Hij was zich aan het omkleden om te gaan werken.. Eigenlijk was hij best aardig.

Zo hielp hij ons ( een groep chilenen, n spanjaard,..) aan een directe transfer naar Admirante, daar waar de boten naar Bocas, isla Colon vertrekken.  Voor een entrada Panama moet je ook een exitbewijs hebben, dit kan heel simpel door een busticket te kopen voor 14$, terug naar San Jose wanneer je maar wil.  Daarna nog 3$ immigratie afzetterij en de transfer op, nog is 10$.  
Aangezien we in de donker pas om 18.30u aankwamen en de lanchas (boten) maar tot 18u mogen gaan, konden we kiezen; ofwel overnachten in een niet echt leuke omgeving, of 10$ ipv 4$ voor n boot naar isla colon.. Tja, het zal dan wel!
Ondertussen had ik in de transfer kennis gemaakt met Ramon, een Spanjaard uit Valencia, en de man leeft ook echt zijn leven.. Uitgepraat waren wa dus echt nog niet bij het aankomen op Colon.. Van hieruit moest ik n transfer naar het andere eiland zien te fiksen..
Ramon liep met me mee op het drukke levendige hoofdeiland..
'Heeej Sofieee'...hoorde ik achter me..
Ik wist niet hoe of wat, draaide me om en op zijn skateboardje naderde Hannes me!! 'neeeee, dit kan toch niet'.  Hannes is een Belg die ik een jaar of 6 geleden heb ontmoet, en samen mee heb gereisd in Marokko. Hij met zijne maat in de bus en ik met mijn tentje ernaast! Uffff, memories!!! Maar wat n toeval weer... Oke, ik wist dat hij hier woonde, en we hadden al contact gehad ervoor, maar dat hij me na al die jaren nog herkent en dit van vanachter... ?!?! Straf!!!

Swat, de boot genomen, 1$, naar Carenero, het gran kahuna beach hostel.. aan de steiger was ik mijn boardbag aan het aannemen en merkte een zwarte schim in de verte die dichter kwam.. 'sofieeeee'...
Hoo my god!!! Gabriel!!! 

Nog n hapje gegeten en gedronken en gaan slapen om de volgende morgen vroeg op te staan en te voet naar de surfspot 'carenero inside' te gaan. De walk was buitengewoon prachtig!! Overal palmtrees, zoooo tropisch! En jaja, ik had weer prijs toen in in het water lag:  'sofie!'. Het was Joan, die ik ook weer jaren geleden in Marokko heb tegengekomen..
De Nationale surfcontest op playa paunch hebben we bezocht, en nadien nog een hele wandeling gedaan tot het centrum van het hoofdeiland, isla colon.
Een bezoekje aan het tegenoverliggend eiland Bastimientos viel ons wat tegen, behalve de piña colada...en besloten maar om ons eiland Carenero te gaan exploren. Nog een leuk barretje ontdekt met de beste Bloody marry..
De bedoeling das dat ik vrijdag werd opgepikt door Dorien, een ex-collegaatje van Thomas Cook, die hier op san cristobal woont..

Maar helaas, maandagmorgen kreeg  ik het bericht dat mijn lieve bompa overleden is...
En dit brengt me tot het begin van dit verhaal...

Rust zacht mijn lieve bompa,

Ik denk aan jou
Xxx

  • 09 Januari 2013 - 01:32

    Didi:

    Hei Fieke!
    Allereerst veel sterkte met je bompa hè... 100 of 50, doet evenveel zeer.
    Aan de andere kant, chapeau wa je weer allemaal doet. SUPER!!
    Hopelijk zien we elkaar snel nog eens!
    Groetjes en doe zo voort: Didi Anneke marilyntje x

  • 09 Januari 2013 - 10:29

    Sus Wouters:

    Sofie,
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en een goede gezondheid uiteraard.
    Klopt het wat ik gehoord heb (via den hector en onze Walter). De koop is dus niet doorgegaan.
    Erg van je bompa en de familie....maar realiseer je wel dat er veel zijn die de helft niet halen. De laatste jaren toch weer van enkele vrienden afscheid moeten nemen.
    In ieder geval maak veel plezier en ben blij dat we toch een tijdje hebben kunnen samenwerken.
    Voor mij is er ook veel veranderd.
    Na 36 jaar politiek ben ik gestopt. Eergisteren was het mijn laatste dag als voorzitter van het OCMW (en tevens schepen). Het zal een heel aanpassing zijn van steeds bezet naar bijna altijd vrij te zijn. (uiteraard ga ik me de eerste jaren die volgen me nog op kantoor bezighouden).

    We horen elkander nog wel.
    Groetjes van ons allen,

    Sus

  • 09 Januari 2013 - 14:57

    Rogel:

    Hey Fie,

    Heb het slechte nieuws vernomen, mijn oprechte deelneming, ik denk wel dat hij goe geleefd heeft in die 100 jaar,nee?? maar toch is altijd heel spijtig als er iemand sterft in de familie, ma nu terug naar u,als ik het zo lees hebt ge de tijd van uw leven,altijd oude vrienden tegekomen, bijbabbelen cerveza drinken op avontuur gaan, nice nice, meer moet da ni zijn,hier in den belgique ist klote weer,was ik nu maar weer in de Filippijnen daar wast het toch altijd goe,jawadde kmis het wel.

    Tot de volgende leeszitting !!

    Ten cuidade amiguita !!

    Hasta a la proxima vez!!

    Rogelio

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Living The Dream !!

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 86800

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 04 Maart 2013

The Island of Happiness

03 December 2012 - 01 Maart 2013

Freedom & Dreams..Keep On Surfing

18 November 2008 - 07 Maart 2009

Central-South America

20 November 2010 - 30 November -0001

Tropical Total

17 November 2011 - 30 November -0001

The Big Adventure!!

Landen bezocht: