De koude Andes en het tropische Amazone klimaat - Reisverslag uit Lobitos, Peru van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu De koude Andes en het tropische Amazone klimaat - Reisverslag uit Lobitos, Peru van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu

De koude Andes en het tropische Amazone klimaat

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sofie

21 Januari 2009 | Peru, Lobitos

Voila, hier ben ik weer even. Ondertussen heb ik al een hele trip achter de rug en ben terug aan de playa.

Vanuit Cajamarca heb ik de bus genomen naar Celendine, samen met Cecilia, een Engelse, Phil, hare vriend en Suzanne, een Ierse gingen we op pad.
De weg naar Celendine was echt scarry! Er waren verschillende landslides en daardoor moesten we regelmatig wachten totdat de weg weer was vrijgemaakt. In de bus was het ook best wel eng als je naar buitenkeek, een afgrond van enkele 100de meters diep. Achteraf hoorden we dat de dag ervoor een bus naar beneden was gestort..33 doden.

Gracias a dios zijn we goed aangekomen in Celendine, een klein dorpje ver weg van de drukke wereld.
Hier hebben we een wandeling gemaakt naar de top van een berg met zicht op het dorp. Het idee was om er 2 dagen te verblijven, maar de bus naar Leymebamba gaat maar 3 keer in de week, dus moesten we de dag nadien al vertrekken.
Leymebamba is ook wer zo'n mega klein bergdorpje met 1000 inwoners, zo idyllisch! Voor mij was het echt een plaats om waaw tegen te zeggen. We sliepen in een leuk hostalletje voor 15 soles de man, met 'warm!!' water! We hadden ons balkon met zicht op de plaza de Armas, wel veel hoef je je hier niet bij voor te stellen, enkele dorpelingen die er wat rondhangen en de dag laten voorbijgaan. Toch in het dorp was er allemaal lekkers te vinden. Er was verse yoghurt, 3 mago's voor 1 sol, lekkere Turon met cocossmaak, en natuurlijk de overheerlijke zoete manjar!

De Congola wandeling is hier heel bekend, toch iedereen zegt wat anders als je vraagt hoelang het duurt. Na een 4 uur wandelen kwamen we eindelijk aan, aan de plaats waar we o zoek naar waren! De ruines!!
Na een picknick in het zonnetje besloten we rustig terug te keren. Onderweg zagen we locale mensen die naar hun huis gingen per paard. God mag weten waar hun huis staat daar in de middle of nowhere!
Onze dag sloten we af met een heerlijk dinner van kip rijst en bonen (hoe kan het ook anders!) voor maar 4 soles, met drankje erbij!

De volgende morgen kregen we te horen dat er geen bus was richting Chachapoyas..mmm..ik hield vol en wist dat we er wel gingen geraken. In het dorp sprak ik iemand aan van de wegenwerken, hij vertelde me dat we in zijn bus meekonden als 'clandestinos'. Eigenlijk hadden we gewoon een privebus met een chauffeur die hier en daar stopte om de werkmensen te bevoorraden.
Helaas was er onderweg weer een landslide en kon de man ons niet verder meenemen, hij moest helpen.
Al lopend passeerde we het gebied waar de stenen nog aan het rollen waren.
Het gelukt stond aan onze kant toen een pickup voorbijkwam en we weer meekonden gaan. Enja, helemaal tot Chachapoyas kregen we de rit gratis in de openlucht.

Chachapoyas is bekend voor Kuelap, dit is een vrij recente toeristische trekplijster. Hier zijn er weer ruines te vinden van de Chachapujas. Best indrukwekkend dit te zien, toch mijn camera hield het voor bekeken en zei adios tegen me..
De dag erop al vroeg op het internet om met pa even te skypen ivm prijzen voor een andere camera. En weer kon ik een goede deal sluiten voor mijn nieuwe camera!
Pedro Ruiz hebben we ook aangedaan, bekend om de derde grootste waterval ter wereld, echt ook weer zoooo indrukwekkend.
Onze avond met bier en wiskey zullen de locals ook niet vergeten!

Van dit dorpje gingen we naar Tarapoto, gelegen in het Amozone-gebied. Toch een echte jungle was hier nog niet te vinden, dat was nog eens een dikke 7uur in de bus. Na twee dagen had ik het voor gezien en miste het zand tussen mijn tenen, ik moest terug naar de playa.
Zondagavond 4u nam ik de bus en kam ik de volgende morgen aan om 7u in Chiclayo, vanhieruit ging er weer een busrit van 3u naar Piura en dan weer een ritje van 2 uur naar Talara. Achter heel deze rit ben ik toch nog een lekkere chiviche gaan eten en had ik weer wat kracht voor de rit van 30 minuten naar Lobitos.

Het is zo heerlijk weer terug te zijn in Lobitos!! De visgeur, oliegeur en het stof! Yep, welcome in Lobitos. Ook al was ik stikkapot, ik moest nog even een sunset sessie kunnen doen. En gho ik had echt dubbelgeluk! Kleine golfjes in ineens warm tropisch water!! Zo warm dat ik vanaf nu terug in bikini kan surfen, heerlijk!!

Vanmorgen weer een goede sessie gehad, de swell komt eraan, dus Fietje zal nog even in Lobitos blijven gaan!

Hasta Luego mis amigitos

  • 21 Januari 2009 - 19:37

    Matiti En Thuisfront:

    Geniet nog maar van de golven, en dan de wandelschoenen aan voor de tocht over eeuwenoude Inca-paden in de Andes naar de Machu Picchun spijtig dat ik niet mee kon.
    WOEFFFF, woeffff

  • 21 Januari 2009 - 19:38

    Matiti En Thuisfront:

    Geniet nog maar van de golven, en dan de wandelschoenen aan voor de tocht over eeuwenoude Inca-paden in de Andes naar de Machu Picchun spijtig dat ik niet mee kon.
    WOEFFFF, woeffff

  • 21 Januari 2009 - 21:19

    Dirk:

    Groetjes uit België, spijtig van uw camera, maar ik heb ook eens problemen gehad nadat hij tegen de grond had gelegen, maar probeer hem morgen terug eens op te zetten, misschien gaat hij wel weer, binnenin is het een soort computer en die komt wel weer in orde, maar er gaat enige tijd over.

    Nog veel plezier daar en als ik het thuisfront volg, ga je nu kortelings naar Machhu Picchu, zorg voor fotookes he!

    Groetjes Dirk en Olya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Living The Dream !!

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 86791

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 04 Maart 2013

The Island of Happiness

03 December 2012 - 01 Maart 2013

Freedom & Dreams..Keep On Surfing

18 November 2008 - 07 Maart 2009

Central-South America

20 November 2010 - 30 November -0001

Tropical Total

17 November 2011 - 30 November -0001

The Big Adventure!!

Landen bezocht: