Culture Trip Part I: Guatemala South - Reisverslag uit Huehuetenango, Guatemala van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu Culture Trip Part I: Guatemala South - Reisverslag uit Huehuetenango, Guatemala van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu

Culture Trip Part I: Guatemala South

Door: Sofie Avonds

Blijf op de hoogte en volg Sofie

07 Februari 2012 | Guatemala, Huehuetenango

En ja hier zijn we dan weer is, deze keer vanuit de montañas ipv de playa!

Ongeveer een week geleden namen we om 15h een transfer van El Tunco, El Salvador, die ons rechtstreeks naar Antigua, Guatemala bracht. Ok, een shuttle is beetje wat aan de prijzige kant maar scheelt enorm veel in tijd dan met zo'n chickenbus.., is ook serieus safer en zoooo gemakkelijk.
'S avonds aangekomen bij El Gato Negro, daar waren nog enkele bekende die we in de bus naar San Juan, Nicaragua hadden tegengekomen.
Maar amaj, was me dat even wennen, van een dikke 35 graden ineens naar een 20 graden..daar stond ik dan met mijn sleffers, shortje en t-shirt..shoppen dus mañana!
Die avond nog superlocal gegeten bij La Canche..echt zo grappig! Je ziet gewon niet dat je er kan eten; vanbuiten is het een kleine tienda, die ga je binnen en dan vervolgens kronkel je jezelf achter de toogbank naar achteren waar de 'eetkamer' is. Meteen ben ik de keuken ingedoken waar de potten op hout stonden te pruttelen met overheerlijke dingen. Het zijn hier allemaal oude vrouwtjes die maar lachen..hun huis versierd met kerstversiering die al jaren is blijven hangen..De moeite!

De volgende dag uiteraard gaan shoppen op de mercado..zoooo goedkoop, dus heb ik me maar is laten gaan en weer is 10-tallen sjaaltjes gekocht, mja, 't is en blijft mijnen dada he..
'S Avonds ook weer zo lekker geten bij 'Luna de Miel', een crepes-restaurantje waar ze Ricard hadden..

De Pacaya Volcano zijn ze ook nog gaan beklimmen, hier hing helaas zoveel mist dat we eigenlijk niets gezien hebben, en ook weer zoooo koud dat het er was! 'S Avonds nog een 'biertje', zegt maar een paar grote potten, gaan drinken met Michel en Eric, twee Nederlanders waar de laatste ervan In Antigua woont. In alle boeken en overal zegt men, loop nooit 's nachts op straat in Antigua, en wat deden we weer..hoo jaaa, daar gingen we weer!! Alleen waren we niet; Me Myself and I, da zijn er 3 en dit maal 2 maakt 6! Tegen middernacht nog op zoek naar een lekkere vettige hamburger in Antigua..Natuurlijk alles gesloten behalve 1 local tentje aan de mercado..Daar nog aan de praat geraakt met twee mannen waarvan er 1 heel de tijd bezig was over de maya history, serieus interessant om dit uur! Tegen half 2 geloof ik, brachten de mannen ons met hun oude Mercedes terug naar onze plek.

Met de shuttle zijn we weer verder gegaan naar San Marcos, aan de lago de Atitlan; waar de regenboog zijn kleuren krijgt. Weeral nen topper!! Daar verbleven we de eerste nacht bij Hostel El Lago, maar was ni echt ne vette, dus de dag nadien naar een andere chillere en mooie plek.
San Marcos is eigenlijk een kleine hippie community..allemaal rare mensen als je het ons vraagt, maar er hangt echt wel een mistieke sfeer. Het deed me wat denken aan 'Eat Pray Love'. Een yoga sessie 'smorgens en een daytrip met de boot naar het overliggende grotere dorp San Pedro. De boottrip is 5 quetzal, dat wist ik van Luis, de man van het winkeltje, barretje waar we 's avonds altijd gingen aperitieven en bleven hangen.. De bootmannen konder der niet mee lachen dat we geen 10Q de man wilden betalen! 'If you don't bring money stay in your country' zeiden ze tegen Bart die cool bleef staan op de steiger. Maar 't was ons weer gelukt!!

En we gaan weer verder..
Chichicastenango werd onze volgende stop. Deze plek staat bekend als de grootste markt van Centraal Amerika..Toch eerlijk gezegd, ik had groter verwacht. Gezellige, luidruchtige bende..euhmm.. Veel geshopt hebben we niet; een zakje en 1 sjaaltje, haja, hoe kan het ook anders.. :-). Oja, In Antigua hebben we elks een extra grote zak aangeschaft, voor al de souveniertjes.. De mijne zit al wel redelijk vol en ik heb nog geen hangmat..

De nacht van 5 op 6 februari werd ik ineens 's nachts ziek..overgeven, ijskoud en overal pijn in mijn spieren..pffff..Nee toch! Bovendien vertrokken we de volgende dag naar Hueheutenango, waar we nu zitten! Ik heb het overleefd dus!! Jihaaa! Twas wel een helse rit voor me. En ook was ik echt nie goed, toch zijn we met een chickenbus naar de 'Ruinas van Zaculeu' geweest, een belangrijke Maya-site.

Gisteren een megawarme douche genomen en mijn bed in! Resultaat; Vandaag ben ik weer bijna terug de oude!! Toch nog even opletten met wat ik eet de volgende dagen..Tortilla's komen mijn oren al uit, maar ik zal niet veel keus hebben in Mexicooooo!!

Si si, Vamos A Mexico!! Binnen een uurtje vertrekken we met de rechtstreekse shuttle naar San Cristobal de Las Casas..hangmat-verkopers: Hou u klaar!!
..Of wordt het Tequila-time?! ;-)

Hasta Lluego
Sofie x

  • 07 Februari 2012 - 15:16

    Cedric:

    Hoi Fieke ! Geniet er maar met volle teugen van ! En wanneer ben je nu is eindelijk back in Tielen, dan moet je zekers is afkomen naar mij thuis he! Een goei glaasje drinken dan ! Okelidoki? Stuur me maar is een smsje 0497 513 925 ! See ya ! Board ze !

  • 08 Februari 2012 - 09:25

    Dirk:

    groetjes uit Lier en amuseer maar, hier is het bibberen zoals je op internet kan lezen.
    Jij zit daar goed!

  • 08 Februari 2012 - 13:18

    Rolf:

    Hey Fieke, hier is het al een paar dagen ijskoud. Enige voordeel is wel dat er al enkele plassen bevroreren zijn, zodat we wat kunnen schaatsen,... Maar laat de zomer toch maar snel komen hoor, dan kunnen we eindelijk gaan boarden. ;-)

    Seg, voor de rest , heb juist jouw foto's gezien, gewoonweg ZALIG !!

    Geniet er nog van Fieke, en tot binnenkort ??

    grts,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Living The Dream !!

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 86777

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 04 Maart 2013

The Island of Happiness

03 December 2012 - 01 Maart 2013

Freedom & Dreams..Keep On Surfing

18 November 2008 - 07 Maart 2009

Central-South America

20 November 2010 - 30 November -0001

Tropical Total

17 November 2011 - 30 November -0001

The Big Adventure!!

Landen bezocht: