Culture Trip Part II; Mexico, Guatemala N & Belize - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu Culture Trip Part II; Mexico, Guatemala N & Belize - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Avonds - WaarBenJij.nu

Culture Trip Part II; Mexico, Guatemala N & Belize

Door: Sofie Avonds

Blijf op de hoogte en volg Sofie

24 Februari 2012 | Costa Rica, San José

En hopla, hier gaan we weer eens verder met de trip..ondertussen zit ik alweer ergens te surfen in Costa Rica, maar dit is een ander verhaal!

Mexico, ja, daar waren we in de late namiddag aangekomen in San Cristobal de Las Casas. Maar koud dat het daar was, djeezes!! Maar goed dat ik in Antigua het 1 en het ander al gekocht had. Op zich is het stadje wel leuk, vrij veel toerisme, leuke winkeltjes, een marktje met wat prullen en..sjaaltjes natuurlijk, en een Burger King!
We logeerden ergens bovenaan in de stad, een rustige plaats, ijskoud water en 's nachts megakoud! De dag nadien regende ala belgica, toch met onze poncho aan gingen we op verkenning. Tja, echt heel uitnodigend was het niet echt. Goede koffie hadden ze wel! Nog wat leuke souverniers gekocht en da dag nadien op naar Palenque!!

De rit naar deze plaats was echt heel adembenemend, ik was totaal onder de indruk van het landschap. Soms leek het alsof ik me ergens in het natural parque van de Teide bevond; dennebomen en uitzichten om achterover van te vallen. Helaas geen foto's genomen, ik was te hard aan het genieten. Halfweg moesten we overstappen in Ocosingo, dit is letterlijk 'la entrada a la selva', de ingang van de jungle. Ineens waren we weer in een totaal andere omgeving...

Palenque; Posada de la Cañada werd onze plek, vlak buiten het centrum en toch op loopafstand. Een bezoek aan de apotheker voor nog wat 'natural' dingen voor mijn buik die ondertussen wel beter was maar toch nog half in de war. Misschien had ik toch die fles Mezcal moeten kopen..damnn!!

Ik veronderstel dat de meeste Palenque wel kennen van de Maya Ruines, hier zijn we dus natuurlijk naartoe gegaan, haja, cultural trip voor iets he. Zoals verwacht een vrij toeristische bedoeling, vrij prijzig en overal staan ze te zagen en te zeuren voor dingen te kopen. Binnen in het park is het allemaal netjes verzorgd, de meeste ruines mag je oplopen en dan weer afrollen..euhm..

Allemaal wel vrij indrukwekkend hoe de mensen in deze tijd geleefd hebben, soms is het echt moeilijk om er een beeld bij te vormen, maar voor Fietje fantasietje no problemo hoor! Met onze privé-gids (die we veel te veel betaald hebben) zijn we nog een stuk in de jungle gegaan en nog ruines gezien die nog verder onderzocht moeten worden..

Na de middag waren we al klaar met de visite en besloten om ineens maar door te reizen naar Frontera Corozal, op de grens met Guetemala.
'My god', net zoals ik het gedacht had..der was niks maar dan ook niks!! De chauffeur van het busje vroeg waar hij ons moest droppen, we waren de laatste die als kiekes zonder kop bleven zitten.. Tja, wisten wij veel! Hij bracht ons naar Nueva Alliance, een 'complex' met cabiñas; een grote houten hut met daarin kamers die vanboven open waren, wel voorzien van mosquito nets, en een strooie dak. We waren de enigste in het restaurant en werden daar letterlijk opgefreten door de muggen! Wat was me dat seg!

7.00u die volgende morgen, hadden we een bootje geregeld om met ons nog 'effe rap' naar de Yaxchilan ruines te varen. Ook Mexicanen doen het op hun gemak, en vertrokken dus iets later. Geen enkele toerist was te bespeuren op deze Maya site! Dit maakte het eens zo speciaal. Een prachtige plek ergens midden in de jungle, echt heel heel speciaal, en volgens ons wel 1 van de beste sites die we gezien hebben.

Bootje terug naar onze plek om onze bagage op te halen (en nog andere kleren aan want op de terugtocht was het aan het regenen), dan te voet naar het imigratie kantoortje en bootje terug op om zo de grens over te steken naar Guetamala. Daar aan de andere kant aangekomen was het ook weer the middle of nowhere..en ja, de bus die kwam raar maar waar binnen de 10 minuten, alsof ze ons geroken hadden. En weer moesten we hier een 'entrada' stempel hebben, maar niemand aan de imigratie te zien..na effe wachten kwam er dan toch iemand op zijn gemak aangefietst die ons de stempel gaf.

Op naar Las Flores!!
Las Flores is ook weer iets apart, een klein schiereilandje ergens in een meer. Gezellige barretjes, restaurantjes, wandelpromenade, straatjes etc.
We verbleven in een heel familiaal plaatsje; Posada, Hotel don Jose.
Hier werden we in de nacht om 4.30u opgepikt om naar Tikal te gaan. Weer een andere indrukwekkende Maya site in een natuurlijke omgeving, pfwwoaaaa!!

En dan op naar Belize!! Jawel, 5u pick-up!! Maar nu was het dus wel helaas pindakaas; 5u werd 6u..een telefoontje en mja, ze waren ons 'vergeten'. Wij naar dat kantoortje gewandeld, we hadden toch niks te doen, en daar even van onzen tak gemaakt ook al wisten we dat dat ni ging uithalen, maar toch.. 7.30u vertrokken we dan met een buschauffeur die meteen een pik op ons had..
In Belize City werden we gedropd..vandaar een bootje geregeld naar Caya Caulker, waar we een uur nadien aankwamen na al enkele verfrissende drankjes gedronken te hebben in de bloedhete zon! Jawel, twas er heet!! En daar stonden we dan met onze winterdingen!!

"Caye Caulker is een eiland gelegen voor de kust van Belize. Het eiland is een van de belangrijkste toeristische bestemmingen van Belize. Dit komt voornamelijk omdat het eiland omgeven is door de koraalriffen van het Barrièrerif van Belize. Deze op één na grootste riffen van de wereld zijn 256 km lang en werden wereldberoemd gemaakt toen de natuurdocumentairemaker Jacques-Yves Cousteau ze noemde als een van de mooiste plaatsen om te duiken op deze aarde. De bebouwing van het eiland stelt overigens niet veel voor. De meeste huizen staan langs een van de drie hoofdstraten gegroepeerd. Het eiland is te bereiken vanaf het vasteland met de watertaxi die vertrekt in Belize City."

Dat dit zo prachtig was moet ik niet meer uitleggen neem ik aan!!
Belize is wel een vrij dure bedoeling ivg met de landen die we bezocht hadden; 50$ voor een room en eten gemiddeld 8$ ( de lekkerste burrito ever!!) De mensen zijn gewoonweg schitterend!! ze hebben veel weg van Jamaicanen als je het mij vraagt; hun manier van doen en laten..
Veel gechilled hebben we er niet gedaan, twaren twee intensieve dagen van rondwandelen, snorkelen en zwemmen met wat haaien!!

Van Belize wilden we weer snel naar Rio Dulce gaan.. Bus genomen en vele uren later aangekomen in Punta Gorda waar we net onze boot gemist hadden naar Livingstone (Puerto Bario).
Die nacht sliepen we in Amaya Inn, vrij basic maar een hele vriendelijke man waar ik nog uren mee aan het babbelen was in de nacht, aangezien ik niet kon slapen van de hitte in de room.

'Smorgens voor het vertrek moest ik nog eerst serieuze importante dingen regelen; 'padre Mel' ingeschakeld die alles weer heel snel voor mij in orde had en waar ik zo ontzettend dankbaar voor ben!! Echt paps, je bent de max!! (Ook jij mams!!)

En dan..bootje op naar Puerto Bario, overstappen op ander bootje naar Livingstone en daar wat rondgeslenterd. Ook weer een tof plaatske dit! En ondertussen zaten we terug in Guatemala!! Weeral :-))
Jungle boottocht gedaan naar Rio Dulce en daar overnacht om de volgende dag met een rechtstreekse bus naar San Salvador te gaan.
Rio Dulce viel wel wat tegen, maarja, twas enkel slapen en gaan! alhoewel slapen, pffff, geen een van ons twee kon de slaap vatten, vanalles geprobeerd, zelfs nog snel naar de winkel voor biertjes, maar ook dit hielp niet. Dan maar tv gekeken tot t kot in de nacht..en toen ging de wekker..

Bus op naar San Salvador!! Oleee oleeeee!!! Net voor de grens van El Salvador zag ik nog een man op straat liggen..doodgeschoten.. Eenmaal de grens over in El Salvador weer van dat..weer iemand die er lag..doodgeschoten..een afrekening??..bizare

En yes we made it!! Van de hoofdstad nog een bus kunnen scoren naar La Libertad en dan nog een verbinding naar El Tunco!! Djeezes wat waren we weer blij om terug te zijn!! Wat een trip, ongeloofelijk!! Zoveel gezien, zoveel gedaan..

Back aan de playa!! mmmmm!! Dat ik de golven gemist heb moet ik niet vertellen, het was heerlijk weer met mijn boardje de golven in te gaan!!

...wordt vervolgd... en wat voor een vervolg!!! :-))))

Que buena vida xx
Sofie

• 25 Februari 2012 - 08:50

Femke:

Wow, prachtige foto´s!!!

• 25 Februari 2012 - 09:50

Dirk:

amai dat ziet er mooi uit, toch maar voorzichtig zijn als ik uw verslag lees....
    Groetjes uit België.

• 25 Februari 2012 - 10:20

Eric:

He Sofie,

Geweldig weer! Heerlijk om al die bekende plekjes terug te zien. lijkt wel of je dezelfde route volgt als ik in 2004! Ik vond Palenque denk ik nog mooier dan Tikal. Heerlijk verslag weer en geniet lekker verder!!!! Eindelijk weer surfen lol

Groetjes
    Eric

• 27 Februari 2012 - 16:17

Rinske:

Weer heerlijk om te lezen! En met die fantastische foto's erbij is het weer helemaal compleet :-)